Lorem Ipsn gravida nibh vel velit auctor aliquet.Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auci elit consequat ipsutis sem nibh id elit
TWITTER GPLUS FACEBOOK BEHANCE PINTEREST

«نوآوری طراحی»​

سری لایو‌های اینستاگرام

امروزه با وجود پلتفرم‌های فناوری که فرصت‌های زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهند، همچنان چالش‌هایی در ترکیب فناوری و رسانه با طراحی برای مدرسین و اساتید درگیر در این موضوعات وجود دارد. پلتفرم‌ها می‌توانند روش‌های طراحی را تسهیل کنند، اما سوال اینجاست که طراحانی مانند معمارها، برنامه‌ریزان و طراحان شهری باید درباره این فناوری‌ها چه چیزهایی را بدانند. ‌
یک بخش از این گفتگو درباره «مدیا آرکیتکچر» است که رابطه بین طراحی، مدیا و معماری را توضیح می‌دهد. همچنین درباره «کدگذاری» که به‌عنوان زبان عصر حاضر شناخته می‌شود صحبت شده و ابهام و دوپهلو بودن مفهوم آن بیان می‌شود.
در بخش دیگری، آن‌ها درباره «داده‌های شهری» و فرصت‌های آن بحث کرده و به سوالاتی مانند چگونگی دسترسی (مستقیم یا غیرمستقیم) طراحان شهری به آن و نحوه اشتراک‌گذاری این داده‌ها گفت‌وگو شد.
علاوه‌بر این گفته‌ها، مارک شپرد و ماهان مهرورز درباره فناوری نوظهور «هوش مصنوعی» و این که چگونه می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای طراحان استفاده شود، به صحبت پرداختند.
..
مارک شپرد: «به‌عنوان یک طراح، باید خلق مسئله انجام دهید تا دیگران آن را حل کنند و تنها حل مسائل کافی نیست و تلاش کنید تا افراد را در مسائل درگیر کنید.»
..

ویدیوی حاضر با حضور امیررضا آزاده مدیا آرتیست و معمار است با هیربد کمالی‌نیا دانشمند داده است که با استارتاپ‌ها  و کسب‌وکارهای نوآور متعددی همکاری داشته.

داده‌های پیچیده عصر حاضر بی‌تردید طراحان را به روش‌های گوناگونی درگیر خواهد کرد و سوال‌هایی را در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند که مربوط به چگونگی همراه‌شدن با انواع مدل‌سازی‌های پیچیده است. در این مکالمه، سوالات و مثال‌هایی به‌منظور درک بهتر مطرح می‌شوند که هرکدام در زمینه‌ای با سیستم‌ها، مقیاس‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود همراه هستند.
در بخش اول، ساختاری غیرخطی برای بسیاری از پدیده‌های محتمل معرفی می‌شود. طبق این ساختار قاعده‌ای برای افزایش اندازه موارد بسیار بزرگ مقیاس مانند «شهر» وجود دارد که برهم کنش رفتارها را تغییر خواهد داد و نتیجه رشد مقیاس می‌تواند «زیرخطی» (sub linear) یا «فوق خطی» (super linear) باشد.
بخش دوم، درباره مفهوم «نقاط بحرانی» (critical points) است و این که چطور می‌توان با اعمال تغییراتی
(phase transition) در مدلی پیچیده، اثرگذاری‌هایی را برجای گذاشت بحث شده است. نقش طراحان در این اثرگذاری‌ها با درنظر گرفتن توان بالای شبکه اجتماعی و اثر متقابل آن به چه صورت خواهد بود؟
قسمت آخر صحبت هم به ساز و کار طراحی (مکانیزم دیزاین) و مدل‌سازی از طریق تئوری بازی #gametheoryy) پرداخته شده است که تاثیر رفتار افراد مختلف را برهم تحلیل می‌کند.

 آگاهی ازحقوق مادی و معنوی برای تولید یک اثر، برای طراحان به ویژه به هنگام عقد قرارداد، بسیار کاربردی است. مالکیت معنوی در مقابل مالکیت مادی قرار می‌گیرد و مفهوم آن در رابطه با اثرهای تولید شده توسط طراحان، مورد بحث قرار گرفته است.
در این گفتمان، محوریت بحث بر روی اطلاع طراحان از جمله معماران و طراحان شهری از حقوق متعلق به اثراتشان است، چه در زمانی که آزاد کار می‌کنند و یا در زمانی که استخدام شرکت یا سازمانی هستند. برهمین اساس قانونی به نام «قانون مولفان» معرفی شده که طبق آن: هر آنچه در نتیجه فعالیت فکری، ایده‌پردازی و خلاقیت طراحان ایجاد شود، اثر قلمداد شده و به فرد طراح، پدیدآورنده آن گفته می‌شود.
در بخش دیگری، درباره زمانی که افراد با هم به صورت گروهی و اشتراکی کار می‌کنند تا اثری را خلق کنند، سوالاتی مطرح می‌شود و قاعده‌ای به نام «اثر مشترک» و «مالکیت جمعی» بیان شده که طبق آن در تمامی شرایط برای طراحان «مالکیت معنوی» اثر محفوظ خواهد بود، به شرطی که فرد طراح در فرایند طراحی فعالیت فکری داشته باشد و یا خلاقیت او در اثر لحاظ شده باشد.
نازوند بهاری: «حقوق معنوی و مالکیت معنوی اثر، به‌طور کلی هیچ وقت از پدیدآورنده جدا نخواهد شد.»

ویدیوی حاضر با حضور کریس جکسون و پویان بیزه برگزار شد. کریس موسس و مدیر دفتر نوآوری we create futures در نیوزلند است. در این ویدیو، آن‌ها درباره رشته‌های مختلف طراحی با استفاده ازتوضیح تفاوت بین «آینده» و «آینده‌ها» حرف می‌زنند و توجه خاصی به پندمیک کووید-۱۹ دارند که دردنیا همه‌گیر شده است و این‌ که چگونه طراحی‌های نوآورانه مانند طراحی گمانه‌زنانه می‌تواند در این شرایط کار کند.
به‌عنوان محققان آینده‌نگرو با داشتن دیدگاهی آینده‌نگرانه، آن‌ها درباره احتمالات نامتناهی صحبت می‌کنند که ممکن است اتفاق بیفتند و این که چقدر سخت است تا این احتمالات را در واقعیت با مردم به اشتراک گذاشت.
در بخش دیگر، آن‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند که نگاه به آینده در هر قومیت و فرهنگی بسیار متفاوت است. کریس همچنین درباره دیدگاه افراد به آینده در نیوزلند و این‌ که طراحی چگونه به‌دنبال حل مشکلات آنجاست، توضیح می‌دهد.
همچنین این دو درباره اهمیت خلاق‌بودن و دیدن مشکلات به‌عنوان فرصتی به‌منظور تجدیدنظر و تصوری مجدد از آینده صحبت می‌کنند که بتوان از طریق طراحی استراتژیک، تاثیری واقعی بر زندگی افراد گذاشت. این گفتگو همچنین شامل توصیه‌های مفیدی درباره طراح خوب‌بودن و ارتباط با کارفرما برای آینده‌نگران است.
کریس جکسون: «به‌عنوان یک آینده‌نگر، باید همیشه به تاثیری که بر زندگی مردم خواهید گذاشت، فکر کنید.»

 

باتوجه به لزوم وجود نوآوری در کسب‌ و کارهای مربوط به طراحی، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به دنبال بهره‌گیری از آن در فرهنگ سازمانی خود هستند. در این گفت و گو به باور غلطی که درباره نوآوری در زمینه طراحی وجود دارد پرداخته می‌شود که طراحی را ذاتا همراه با نوآوری نمی‌توان دید. وجود چالش‌هایی مانند ازبین رفتن پویایی، راندمان و شادابی سازمان‌ها که منجر می‌شود تا افراد خلاق سازمان را ترک کنند، در این ویدیو مورد بحث قرار می‌گیرد.
سوال اصلی متمرکز بر ارائه راه‌حل‌هایی است که شرکت‌های بزرگ در مواقع پیچیدگی کسب و کارشان برای رسیدن به نوآوری و ایجاد فرهنگی مبتنی بر آن می‌توانند دوباره به تولید ثروت پس از دوران رکود برسند. با بررسی نمونه موفقی مانند شرکت «نت‌فیلیکس» به راه‌حل‌های اتخاذ شده توسط تیم مدیریت منابع انسانی آن اشاره می‌شود.
در این مکالمه فرهنگ سازمانی«آزادی و مسئولیت‌پذیری»، مطرح می‌شود که اشاره به جذب نیروهای خلاق به سمت سازمان دارد. همچنین به نحوه مدیریت نیروهای خلاق و مسئولیت‌پذیر توسط شرکت‌ها به‌لحاظ اقتصادی و مدیریت زمان پرداخته شده است که باتوجه به وضعیت اقتصادی در سازمان‌های ایران نیز سوالاتی مطرح می‌شود.
محمدمهدی افشار: «نوع فرهنگی که در هر سازمان وجود دارد، بزرگترین ضمانت‌کننده‌ای است که می‌توان براساس آن گفت که آیا سازمان نوآور می‌ماند یا نه.»

سیامک سم لونی مدیر برنامه‌ شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. در این گفتگو به بررسی چالش‌های پایداری و آرمان‌های توسعه آن در جهان امروز و به‌ویژه در شهرهای بزرگ با تمرکز بر جوانان می‌پردازند.
دررابطه بین شهر و پایداری، بزرگترین چالش‌های قرن ۲۱ در شهرها اتفاق خواهند افتاد و شهرها نقش بسیار مهمی را برای تصمیم‌گیری آینده بشریت دارند. در این راستا این صحبت درباره نقش و مسئولیت سازمان ملل متحد و انواع چالش هایی که شهرها با آن‌ سر و کار دارند است. شهرها نه تنها مکان ایجاد مشکلات فراوان هستند بلکه سرشار از پتانسیل‌هایی هستند که نوآوری را همراه دارد و این مسئله براساس آرمان‌های توسعه پایدار سند ۲۰۳۰ سازمان ملل توضیح داده می‌‌شود.
همچنین با اشاره به پتانسیل‌های نسل جوان که خواستار اثرگذاری و خواهان کار در کمپانی‌های برتر هستند، حرف‌هایی درباره ایده‌های نوآورانه و ابزارها و تسهیلات زده شده است.
نقش سازمان ملل در پندمیک کووید-۱۹ و همچنین تاثیرات نظام سرمایه‌داری بر آن بررسی شده است و به لزوم همکاری دولت‌ها و نیروی جوان کار آن‌ها در شرایط بحران با سازمان ملل پرداخته شده است.
سم‌لونی: «اگر بخواهیم مسائل و چالش‌های اخیر رو برنامه‌ریزی کنیم، باید به جوانان به‌عنوان نیرویی نگاه کنیم که می‌توانند آینده را شکل دهند.»

ویدیو حاضر مربوط به شب آخر می‌باشد که با حضور حمید قاضی و مانی مهرورز برگزار شد. حمید قاضی طراح دیجیتال مستقر در استکهلم است. آن‌ها به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های هنر و طراحی (آرت و دیزاین) تاثیرات این دو حوزه روی یکدیگر می‌پردازند. در این مکالمه به تفاوت در مفهوم کاربردی هنر و طراحی اشاره شده است و مسائل محوری درباره آن‌ها مانند تاثیرات مختلف دانش، تجربه شخصی و گروهی بیان می‌شود.
در آرت می‌توان هرگونه کار تولید شده را به‌عنوان هنری درنظر گرفت که حاصل تجربه شخصی فرد هنرمند است اما در دیزاین، دانش آمیخته شده با آن منجر به پروسه‌محور شدن و همچنین درگیری نوآوری با آن می‌شود. همچنین درباره عدم تعهد هنر به ساختارهای اجتماعی-سیاسی و مستقل‌بودن آن برخلاف طراحی که عملکردگراست نیز پرسش‌هایی پاسخ داده می‌شوند. ترکیب دیسیپلین‌های مختلف برای طراحی و ترکیب آن با نواوری نیز موضوع اصلی بحث در بخش دوم ان است که تمایزی را برای طراحی در این مسئله در کنار هنر قائل می‌شود.
حمید قاضی: «در زمان حاضر نیاز به ترکیب نوآوری و دانش در پروسه‌های طراحی بسیار زیاد است تا بتواند عملکرد و تاثیرات مناسبی را برجای بگذارد.»

به باشگاه شهرآینده بپیوندید ...

لابراتوار ما

تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بلوار آزادی، پلاک 45

ارتباط با ما

En